Skole/hjem-samtaler

Skole-hjemsamtalerne skal sikre, at Vesterbro Ny Skole og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling: Skole-hjemsamtalerne skal invitere til dialog med elever og forældre om  barnets faglige og sociale udvikling, ligesom de skal bidrage til, at elever og forældrene opnår et billede af barnets faglige udbytte og trivsel, og dermed gøre dem klogere på deres barns skolegang. Ikke mindst skal skole-hjem-samtalerne sikre konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan eleven kan støttes i at nå de faglige og sociale mål.

Vesterbro Ny Skole tilbyder to skole-hjemsamtaler på et skoleår. Samtalerne planlægges til afholdelse i efteråret og foråret. Formen på samtalerne kan variere, så der fx afholdes cafemøder eller andet. Eleverne deltager i udgangspunkt i begge samtaler. Skolen vurderer løbende i samarbejde med forældrene, om der er behov for ekstra skole-hjemsamtaler for en elev.

Skolens ansvar

• Skolen sikrer en rimelig tidsfrist i forhold til tilmelding til skole-hjemsamtaler.

• Skolen sørger for tilmelding til skole-hjemsamtaler via Aula. Alle forældre har lige mulighed for at tilmelde sig efter ”først til mølleprincippet”.

• Der afholdes elevsamtaler forud for skoleårets ene skole-hjemsamtale.

Forældrenes ansvar

• Forældrene sørger for at tilmelde sig samtalerne i god tid.

• Forældre sørger for at bytte tider indbyrdes, hvis der er behov for det.

• Har forældrene ikke mulighed for at deltage på de udmeldte tidspunkter, og er det ikke muligt at bytte sig til en ny tid, skal forældrene kontakte lærerteamet i god tid før samtalerne med henblik på at finde en løsning.

• Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i skole-hjemsamtalen med deres barn.

• Forældrene forventes at tage aktivt ansvar for deres børns skolegang.