Om at være godt på vej allerede og om perspektiver

Formålet med samarbejdet mellem Vesterbro Ny Skole og Louise Klinge er at skabe et skoleliv, hvor alle børn både har det godt og erfarer sig som værdifulde dele af fællesskaber, og hvor skolen styrker hvert barns medfødte kapacitet for social, motorisk, følelsesmæssig og kognitiv udvikling. Sådan at de efter endt skolegang kan bruge sig selv fuldt ud i livet. Det kan kun ske, hvis der skabes en skolehverdag, der også bidrager til høj arbejdsglæde hos både lærere, pædagoger og ledelse.

Afsættet er dels et forskningsbaseret vidensfundament, og dels et stærkt fokus på alt det, der allerede i dag er en del af en skøn skolehverdag Vesterbro Ny Skole. Bl.a har flere børn fortalt Louise Klinge, at hvis de skulle skifte skole, ville de tage de voksnes gode energi med, og at “de voksne giver sig tid til at forklare tingene på måder, man forstår det på.” Lærere og pædagoger har i interviews bl.a. fortalt:

“Det giver helt vildt meget, at der i mange timer er to voksne sammen. Jeg kan nå at tale med mange flere elever om mange flere gode ting, end at jeg skal løbe rundt og brandslukke.”

“Udskolingslærere har fået timer på mellemtrinnet, for at vi fagligt kan inspirere hinanden - ledelsen gør meget for at tænke i, at det er børnene, vi er her for.“

“Jeg elsker de der temauger på tværs af hele skolen. Ved den sidste var alle virkeligt glade, alle havde hygget sig, og børnene havde haft det virkeligt godt, og fed aften med forældrene. Det kan et eller andet særligt.”

“Der er åbenhed for at tage på ture - det må man nærmest gøre så tit man vil, og det er fedt - at der er rejsekort og årskort til Zoo og Experimentarium. De ture er sindsygt godt givet ud”

“Aldersblanding via temauge og sommerkoloni - børnene opnår et kendskab og en tryghed ved hinanden, og de er ikke bange for at gå til hinanden”

I det store perspektiv rummer samarbejdet om En god skole for alle potentiale til, at der udvikles en prototype til fremtidens folkeskole, der bidrager positivt til alle børn og unges trivsel og udvikling henimod kompetente, ansvarsfulde og engagerede borgere. Derfor opsamles der viden undervejs, sådan at de vigtige erfaringer omkring den konkrete skolehverdag på Vesterbro Ny Skole, der er god for alle, kan bidrage til udvikling af folkeskolen som helhed samt af lærer-, pædagog- og skolelederuddannelsen.