Om forudsætninger for at lykkes

Louise Klinge har i sin forskning identificeret 7 betingelser, der skal være til stede, for at lærere og pædagoger kan trives i en skolehverdag og interagere trivsels- og udviklingsstøttende med alle børn. Betingelserne er, at læreren og pædagogen:

1:  Får imødekommet sine behov for at opleve autonomi, kompetence og samhørighed.

2:  Har tilstrækkelig viden – både generel viden om børn og deres udvikling samt specifik viden om de børn, man er sammen med.

3:  Forholder sig receptivt rettet – det vil sige, at fagpersonen har en modtagende fokusering på både børnene, det faglige indhold og sig selv.

4:  Er nærværende.

5:  Forholder sig mentaliserende.

6:  Er i en positiv følelsesmæssig tilstand.

7:  Har didaktisk kompetence.

Et systematisk fokus på at støtte de 7 betingelser er bærende igennem hele udviklingsprocessen, da det er en afgørende forudsætning for at kunne skabe en god skole for alle.

Supervision

Supervision af mennesker, der arbejder med mennesker er afgørende dels for at kvalitetssikre praksis og dels for at imødekomme den følelsesmæssige belastning, der er forbundet med at arbejde med børn, hvor samspillet ofte vil være influeret af de udfordrende livsvilkår, mange børn kan stå i. På skolen vil psykolog Clarissa Corneliussen fra Eduk tilknyttes for at tilbyde supervision på både individuelt- og teamniveau, compassion-træning til forebyggelse af empatiudmattelse/omsorgstræthed samt Train the Trainer-forløb fx af PPR, skolens inklusionsvejledere, teamkoordinatorer og ledelse for at træne kompetencen til at facilitere et superviserende rum.