Forældresyn

På VNS har vi et deltagende forældresyn og vi tror på, at skolens forældre har en vigtig rolle i at understøtte gode, inkluderende fællesskaber på skolen.

Vores forældresyn bygger på forældreperspektivet:

Hvis mit barn er en del af et godt klassefællesskab, så har mit barn det godt.

En hel central rolle som forældre på Vesterbro Ny Skole er derfor at bidrage til et godt klassefællesskab.

Et deltagende forældresyn er karakteriseret ved

•       Vi betragter forældre som en del af skolen og skolens fællesskab og ser forældre som medskabende af en god skole for alle.

•       Vi betragter forældres deltagelse i møder og arrangementer og opbakning til børnenes skoledag som et mål.

•       Vi tydeliggør overfor forældrene når de er med til at sætte stemninger og forventninger der understøtter trygheden og sammenholdet i klassen.

•       Vi opfordrer forældrene til at involvere sig i de andre børn i klassen.

•       Vi opfordrer forældre til at blande sig og lære hinanden bedre at kende til sociale arrangementer og forældrearrangementer.

•           Vi ønsker at klæde forældrene på med viden de kan bruge til at tage del og give deres barns skoledag positiv opbakning.