Forældrerolle

Som forældre har I en medskabende rolle i jeres børns skoleliv og i det fællesskab, som klassen er.

Det bedste I kan gøre for jeres børn er, at lytte til dem og støtte dem i at møde klassekammerater, lærere og pædagoger og skolen i det hele taget med nysgerrighed og tillid.

Som de største rollemodeller for jeres børn kan I støtte dem i, hvordan begår man sig i fællesskabet. Hvordan man er en god ven. Hvordan man løser et problem man møder. Hvordan man er klar med pennalhus, bøger og idrætstøj mv. når skoledagen begynder.

I kan vise interesse ved at være nysgerrige omkring jeres børns skolegang og spørge til, hvordan skoledagen har været – gerne så du og dit barn kommer omkring indhold og konkrete aktiviteter.

Ligeledes har I en vigtig rolle i at støtte jeres barn i at kunne håndtere de krav, de møder i skolen. Det kan i gøre ved at bakke op om, at det der rammer barnet i skolen, det kan de godt håndtere, og at barnet ved, at hvis det er svært, så er der voksne, som støtter dem i det.

Og vi ved, at det har en positiv indflydelse på jeres børns klassefællesskab, hvis I taler positivt om det at gå i skole. Hvis I støtter jeres barn i at se sig som en del af et større fællesskab og i at skolelivet er værd at investere i. Hvis I møder skolen, lærerne, de andre forældre og deres børn med positive forventninger. Hvis I får et godt sammenhold med de andre forældre i klassen og deltager i aktiviteter på skolen.

I kan støtte et inkluderende fællesskab i jeres barns klasse ved

•       At hilse på alle børn i klassen, og være imødekommende så børnene oplever at voksne (inkl. andre børns forældre) vil dem godt.

•       At være tydelige om, at det er vigtigt at alle er med i lege mv. i og udenfor skolen.

•       At understøtte, at eget barn lærer og arbejder i grupper med andre.

Når I afleverer jeres børn

Når I følger jeres barn i skole, vil vi gerne have at I siger farvel til dem i skolegården. Vi har i forbindelse med Corona erfaret, hvor god og rolig en start børnene får på skoledagen, når de selv går ind på skolen om morgenen, og hvor gode de bliver til selv at holde styr på deres ting og være klar til tiden.

Samtidig er vi blevet mindet om, hvor vigtigt det er, at I forældre løbende også får mulighed for at fornemme stemningen på skolen, mellem børnene og blandt lærerne, så I kan være trygge, når I afleverer jeres børn om morgenen.

Derfor er der på de årgange med de mindste børn særlige dage, hvor vi inviterer indenfor i klassen om morgenen.

Man må altid gerne må følge sit barn ind, hvis det er ked af det eller af anden grund har særligt behov for dette.