Sociale aktiviteter udenfor skolen

Det er vores erfaring, at sociale aktiviteter udenfor skolen styrker den sociale sammenhængskraft i klassen, og øger trivslen betydeligt. Det gælder igennem hele skolen, men er især afgørende for indskoling, hvor det startes op som legegrupper. Senere udvikler legegrupper sig til noget andet og får andre betegnelser, såsom hyggegrupper, ”hænge ud” grupper, spisegrupper, m.v.

Legegrupper bidrager til, at eleverne ser hinanden i en anden social sammenhæng uden for skolens rammer. Eleverne har stor glæde af at komme hjem til hinanden, og finde ud af at de bor og spiser på andre måder end dem selv. Bland meget gerne grupperne, så der er forskellige køn samt en blanding af både nære og mindre nære relationer.

Som forældre kan det virke uoverskueligt med legegrupper, men det behøver det ikke. Slå jer gerne sammen som forældre, så man ikke står alene med mange elever, og lav hellere mindre grupper. Som forældre får man et unikt indblik i elevernes sociale dynamik, og får en bedre forståelse for de andre i klassen. Det er værdifuldt viden at kende de andre elever i klassen, når man skal tale om skolen derhjemme.