At lære gennem legens resultatubekymrede rum er vigtigt, fordi det giver os positive oplevelser med selve det at lære – vi lærer at det er sjovt at lære. Omvendt, hvis vi fratages muligheden for at være medskabere af retningen for vores læring, opleves det ufrivilligt og slidsomt at lære – og derigennem kommer læring til at blive associeret med hårdt arbejde, som man helst vil være fri for, når man kan.
Når der er bestemte læringsmål, som er vigtige at nå hen til, kan man også risikere at opleve, at man er forkert og dårlig til det, man prøver at lære. For nogle børn resulterer det i daglige nederlag og en følelse af at være uduelig, og det fører til læringsvægring. Modgiften er at give slip på målene, og lade den legende begejstring være primær drivkraft. I legen lærer vi at det er helt fint at være nybegynder og at det er ganske ufarligt at fejle, fordi målet ikke er vigtigere, end at vi altid kan lave om på det, eller lave noget andet. Det giver os modet til at turde kaste os ud i nye udfordringer.