Hvorfor er samarbejdet vigtigt?

Fra foråret 2022 og 5 år frem samarbejder Vesterbro Ny Skole med børne- og skoleforsker Louise Klinge og en række eksperter om at skabe en skolehverdag baseret på viden om hvad børn og voksne behøver for at trives og udvikle sig bedst muligt.

Viden fra mange forskningsfelter viser, at alle børn og unge har brug for at få støttet 6 grundlæggende behov, hvis de skal trives og udvikle sig - både socialt, fagligt og personligt. Det er behovene for: Tryghed, autonomi, kompetence, samhørighed, at bidrage og for sundhed.

Disse behov bliver på nogle måder allerede støttet på VNS og i folkeskolen som helhed. Men mange af folkeskolens vaner og strukturer er skabt, før man havde den viden, man i dag har om, hvad der gør godt for mennesker, og om hvordan mennesker lærer og udvikler sig både socialt, personligt og fagligt. Nogle af de gamle vaner og strukturer betyder dels, at der er børn, der ikke er glade for at gå i skole, og som ikke lærer særligt meget. Og det betyder dels, at lærere, pædagoger og lederes arbejde ofte er unødigt udfordrende, når de forsøger at gøre det bedste for alle børn.

Folkeskolen som helhed - og også skolelivet på VNS - bærer stadig stærkt præg af industrisamfundet logik, hvor én lærer underviser én klasse fra én årgang i ét fag i én time i ét klasseværelse i ét bestemt fagligt indhold. Men den skolelogik kan hverken rumme børn og unges forskellighed og deres stemmer, favne verdens kompleksitet og forbundethed i dag eller give nok tid til fordybelse og til at udvikle børn og unges livsduelighed. Når lærere og pædagoger i dag imødekommer børn og unges grundlæggende behov, er det ofte nødt til at ske på trods af skolehverdagens rammer og strukturer.

De nationale trivselsmålinger fra 2021/22 viser, at mange børn på Vesterbro Ny Skole tit eller meget tit er glade for deres skole, nemlig 80,1 procent for 0.-3. klasse og 77,5 procent for 4-9. klasse (landsgennemsnittet er 72,3 procent for 0.-3. klasse og 74,3 procent for 4-9. klasse). Men glæden skyldes først og fremmest kammerater og de voksne omkring børnene. I forhold til undervisningen har både Vesterbro Ny Skole og folkeskolen som helhed store udfordringer:

Kun ca. en fjerdedel af børnene i 4. - 9. klasse synes tit eller meget tit, at undervisningen er spændende (26,4 procent på VNS, og landsgennemsnittet er 25,5 procent)

Mere end en tredjedel oplever, at undervisningen tit eller meget tit er kedelig (34,9 procent på VNS, og landsgennemsnittet er 36,7 procent)

Mere end en tredjedel oplever sjældent eller aldrig medbestemmelse i forhold til, hvad der arbejdes med (37,7 procent på VNS, og landsgennemsnittet er 42,1 procent)

15 procent af en ungdomsårgang forlader folkeskolen uden at have de fornødne kundskaber til at kunne fortsætte på en ungdomsuddannelse (Finansministeriet, 2021). Som 25-årige har mere end 20 procent ikke anden uddannelse end grundskolen, og for børn af ufaglærte forældre, er det mere end 40 procent (AE, 2021).

Der findes i dag så meget viden om, hvad der skal til, for at folkeskolen i langt højere grad kan bidrage til børns læringslyst, faglige udbytte og oplevelser af mening. Læs i det følgende om de 6 grundlæggende behov, som skolelivet skal imødekomme hos alle børn og unge, hvis det skal lykkes.