Kontaktforældre

Et godt socialt miljø i en klasse, hvor alle elever føler sig trygge og har lyst til at være, er afgørende for at alle trives. Med den viden vi har i dag, ved vi at når hele klassen trives, så trives alle børn. Vi ved også, at et godt socialt liv i klassen ikke kommer af sig selv. Det skabes via en åben dialog og et tæt samarbejde mellem skolens lærere, ledelsen og forældrene. Skolens kontaktforældre er en vigtig del i dette samarbejde, hvor de bidrager aktivt til at bygge bro mellem lærere, forældre og elever. Kontaktforældrene spiller en afgørende rolle i forhold til at sikre forældrenes involvering i aktiviteter for klassen samt håndtering af muligheder og udfordringer.

Kontaktforældre vælges af den enkelte klasse på det første forældremøde i skoleåret. Vi anbefaler at klassens forældre tager tur, og at min. 5 forældre ad gangen er aktive, så arbejdet ikke lander på få forældre. De valgte kontaktforældre kan få hjælp fra andre forældre, der kan stå for forskellige aktiviteter. Det anbefales, at der altid er et godt miks af forældre til eleverne i kontaktforældregruppen.

Som kontaktforældre er du drivkraft i og tovholder på at skabe et positivt miljø blandt elever, lærere og forældre. Du er primært bindeled mellem klassens forældre, lærere og pædagoger, men også til skolens bestyrelse og ledelse, hvis der er behov for det. Kontaktforældre bidrager til et aktivt, konstruktivt og trygt samarbejde i og omkring klassen.

Kontaktforældre samarbejder med klassens lærere og andre forældre om f.eks. sociale arrangementer, ekskursioner, klassens traditioner og klassens trivsel. Kontaktforældre er typisk koordinerende og igangsættende, mens det forventes, at alle klassens forældre deltager aktivt i planlægning og gennemførelse af aktiviteter i og for klassen.

For at sikre den bedst mulige modtagelse af nye elever & deres forældre, anbefaler vi at kontaktforældre inddrages i at byde nye familier velkommen i klassen.

Som kontaktforælder er du med til at planlægge, organisere og arrangere en række begivenheder i og for klassen. Det er nemt at blive løbet over ende af hverdagen. Derfor er det en god investering for kontaktforældrene at planlægge årets forløb, hvornår der skal foregå hvad, og hvem der har hvilke opgaver.

Du kan blandt andet være med til at sikre forældrenes deltagelse i planlægning og afholdelse af div. sociale aktiviteter. Sørg for at der er 3-4 aktiviteter om året udenfor skolen. Eksempler på aktiviteter:

• venskabs-/legegrupper
  • fødselsdage
  • klassefester
  • julearrangementer
  • udflugter/ekskursioner
  • grillaftener
  • pizza & rundbold
  • skøjteløb
  • skovture
  • halloween
  • m.v.

Kontaktforældre inviteres til fælles møder to gange om året på skolen for at udveksle erfaring og ideer. Har man brug for sparring og dialog, kan man altid tage kontakte til de andre kontaktforældre eller til forældrerepræsentanter i bestyrelsen.