Forældremøder

Forældremøder skal bidrage til, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling i klassen. Forældremøderne på VNS tager udgangspunkt i, at skole-hjem-samarbejde bygger på ligeværdige og tillidsfulde relationer, hvor forældrene anskues som en ressource i barnets skolegang.

Forældremøderne skal bidrage til et godt samarbejde mellem skole og forældre omkring klassen, og til inddragelse af forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige problemer i klassen. Forældremøderne skal sikre, at forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen, samt hvor de kan hente yderligere oplysninger herom. Ikke mindst skal forældremøderne medvirke til at skabe et godt forældrefællesskab omkring klassen.

Skolens ansvar

• Skolen afholder regelmæssige forældremøder to gange om året på alle årgange, og skolen er åben over for behovet for ekstraordinære forældremøder.

• Der er mulighed for at erstatte forældremøde i foråret med et socialt arrangement efter aftale kontaktlærer og kontaktforældre imellem.

• Ledelse og skolebestyrelse er repræsenteret på første del af efterårets forældremøder på hhv. 1., 4. og 7. årgang – derudover efter behov.

• KKFO’en er repræsenteret ved alle forældremøder på 0.-3. årgang.

• Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene, og klassens kontaktforældre inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøderne.

• Skolen indkalder i tilpas god tid til forældremøder og på tidspunkter, hvor forældrene har reel mulighed for at deltage.

Forældrenes ansvar

• Forældrene bestræber sig på at deltage i forældremøder, og bidrage konstruktivt på forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling understøttes.