Om børn og unges seks grundlæggende behov

TryghedBehovet for tryghed

For at børn har mod på at undersøge og fordybe sig i omverdenen, har de følelsesmæssigt brug for at opleve tryghed. Derfor skal de være omgivet af voksne, der fungerer som positive rollemodeller og indgår i omsorgsfulde og udviklingsstøttende samspil med hvert barn i alle situationer - også når barnets adfærd er mest problematisk, og de behøver hjælp i stedet for skældud.

Skoledagens struktur og de fysiske rammer skal ligeledes understøtte tryghed, idet materialer, indretning, lyssætning og farvevalg bidrager til overskuelighed og ro i nervesystemet.

AutinomiBehovet for autonomi

For at bevare nysgerrighed og engagement har børn brug for at opleve grader af frihed - eller autonomi. Derfor skal skolehverdagen muliggøre, dels at børnene gerne vil deltage aktivt i skolens aktiviteter gennem oplevelser af mening og relevans, dels at børnene også oplever plads til fordybelse i egne interesser og evner, og dels at de bliver taget alvorligt og kan påvirke skolehverdagen, ved at skolen fungerer som et levende demokrati.

KompetenceBehovet for kompetence

For at børn udvikler handlekraft og tiltro til egen formåen, skal de opleve sig kompetente ved at møde optimale udfordringer i en hverdag, der er inspirerende og involverende både kropsligt, følelsesmæssigt og kognitivt. Lektier og karaktergivning spænder ben i denne proces, hvorimod formativ feedback er hjælpsomt og udviklende.

SamhørighedBehovet for samhørighed

Børn har brug for at holde af andre, for at blive holdt af og for at være værdifuld i flere fællesskaber. Derfor skal ethvert barn i skolen have mulighed for at have gode relationer til de voksne, kunne indgå i interessebaserede fællesskaber og have god tid til at etablere venskaber, også på tværs af alder.

SundhedBehovet for sundhed

For at børn kan trives fysisk såvel som psykisk, og kan oparbejde sunde vaner og et stærkt nervesystem, har de brug for en hverdag med mulighed for både hvile, bevægelse, sunde måltider og at kunne færdes i grønne omgivelser. De fysiologiske behov skal både imødekommes gennem skoledagens struktur og den fysiske indretning.

At bidrageBehovet for at bidrage

Ethvert barn har brug for at bidrage gennem erfaringer af at bringe sig selv i spil i forhold til noget, der er større end sig selv. Det sker bl.a. gennem samskabende projekter og praktiske gøremål, hvor børns bidrag har en væsentlig betydning og gør en positiv forskel for verdenen omkring dem.