Vores skole

Vesterbro Ny Skole skal opfylde to behov: På den ene side behovet for at opretholde og forandre samfundet og på den anden side at tilgodese den opvoksende generations behov for at klare sig bedst muligt i samfundet og få et godt liv. Kravene til den opvoksende generations kvalifikationer drejer sig om grundlæggende færdigheder og kundskaber og om en udvikling af personligheden; børnenes dannelse.

Vesterbro Ny Skole skal stimulere børnene til at give sig i kast med nye udfordringer og således forberede dem på livslang læring og uddannelse.

Undervisningen skal bygge på faglig fordybelse, problemorientering og tværfaglighed, og undervisning, læring og dannelse skal ske gennem aktive, kreative og eksperimenterende processer, hvor nysgerrigheden udnyttes.

Vesterbro Ny Skole skal gøre børnene fortrolige med deres egen kultur og mangfoldigheden i København, og den skal give børnene en følelse af også at være en del af større fællesskaber; det nationale, det nordiske, det europæiske og ikke mindst det globale fællesskab. Samhørigheden i fællesskaber bidrager til menneskers selvværd.

For at sikre dette arbejde, lyder skolens vision således:

’Vesterbro Ny Skole – et godt sted at være, det bedste sted at lære. Vi udvikler børn og voksnes fulde potentiale fagligt, personligt og socialt. For hinanden og med hinanden.’

Ud over visionen, tager vores pædagogiske arbejde udgangspunkt i disse pædagogiske  principper:

• Skolens virke er præget af ansvarlighed.
  • Skolens hverdag er præget af gensidig respekt.
  • Skolen vægter et trygt miljø baseret på åbenhed og ærlighed.
  • Skolen fremmer forståelsen for, at alle er en del af et demokratisk fællesskab.

Arbejdet med vores vision og de pædagogiske principper i den daglige undervisning understøttes ud over af de enkelte læringsteam af  vores Pædagogiske Lærings- og ressourceCenter (PLC). Dette forum har sin egen udviklingsplan, som en underdeling af skolens samlede udviklingsplan.